TILBAKE TIL STARTSIDEN / Tilbake til diabetesidene

Behandling av diabetes mellitus, type 2

Legemidler ved diabetes: se egne sider

* DIETT er alltid sentralt: Ved å redusere inntak av karbohydrater, reduseres glukosebelastningen, og behovet for insulin faller. En kan faktisk spise seg frisk. Diett alene kan holde diabetes under kontroll i flere år. Men det er ikke alltid at diett alene kan normalisere blodsukkeret, og da må en bruke legemidler. Hvis man står på diett alene, øker plasmaglukosen gradvis. Etter 6 år med kun diett, er det bare 10 % av pasientene som er korrekt behandlet. 90 % har for dårlig kontroll over sin diabetes. Derfor er legemidler indisert, ganske tidlig etter diagnosen. Diett skal holdes også når en må over på legemidler.

Enkle råd:

* Unngå mat med tilsatt sukker (syltetøy, brus/mineralvann med tilsatt sukker, sjokolade, kaker, etc.). Vanlig brus inneholder 10 g sukker pr desiliter).

* Spis kun en stk frukt pr dag: enten et eple, eller en appelsin, eller en pære, eller en håndfull druer etc. Om sommeren i sesong for jordbær, moreller, plommer etc. kan dette være vanskelig.

* Rasjonere poteter, to stk. (Dette rådet er ikke absolutt, kommer an på din vekt og ditt aktivitetsnivå).

* Du kan spise fritt av grønnsaker, renskåret kjøtt, fisk, og andre matvarer med lavt innhold av karbohydrater.

* Hvis du er overvektig, forsøk å gå ned i vekt. For all del: ikke øk i vekt. Vekttap øker insulinfølsomheten. Vekttapet bør være på 15 %. Dersom du veier 120 kg, bør du gå ned 18 kg til 102 kg. Dersom du veier 82 kg, bør vekttapet være på 12 kg, og du bør gå ned til 70 kg. Reduksjonen i kaloriinntak skal være 1000 kilokalorier (kcl) pr uke.

* Vedlikehold av oppnådd vekttap. De fleste som er overvektige og som har gått ned i vekt, må gjøre en innsats for å holde vekten nede. Det å holde vekten nede er en annen prosess enn det å gå ned i vekt.

* Mosjon er kanskje viktigere enn å gå ned i vekt. Men de lærde strides, og det er ikke godt for en pasient å vite hva en skal prioritere. Men den dagen du har fått diagnosen T2DM, må livsstilen legges om. Regelmessig mosjon er viktig. Bedre med en liten tur daglig eller hver annen dag, enn et skippertak hver 14. dag.

Større undersøkelser har funnet ut det å gå (ikke jogge eller løpe) 16 km pr uke bedrer metabolsk kontroll av diabetes.

* Forsøk å lære deg å bedømme hvor mye karbohydrater som finnes i den maten du blir presentert. Det er ikke lett når du begynner, men det er mulig å bedømme dette rimelig bra med øvelse.

* Kondisjonstrening: Med dette mener vi utholdenhetstrening. Slik trening dobler antall GLUT4-transportere og dobling av hexokinase-aktivitet. Det skjer et betydelig fall i musklenes lager av triglycerider (nøytralt fett), og muskelcellene får betydelig økning i insulinfølsomhet.

* Fettsuging: Det går ikke an å fuske. Fettsuging, selv om det er mange kg, har overhodet ingen effekt på diabetes. En må slanke seg ved diett/mosjon.